lørdag den 1. marts 2014

Muffins


Åhhhh ja så er jeg ved at være på benene igen. Har simpelthen været ramt i knap 14 dage, værst her den sidste uge. Kommer jo altid ubelejlig...

Nå men det var fredag i går og jeg havde ingen bil til hverken at handle eller købe fredags slik ind. Så jeg måtte ud i skuffen og se hvad der kunne blive muligt. Muffins det blev og jeg synes simpelthen de                        smagte fantastisk...

Det var også en dej der ikke tog særlig lang tid. Faktisk tog frostingen længere, eller i hvert fald lige så lang tid.
Jeg løb tør for alm. muffins forme men havde nogle i mini udgave, som også passer super til mine små drenge. Giver selvfølgelig lidt problemer på antallet præcist, men jeg må komme med et ca. antal, så må I give mig besked om hvor mange i får ud af det :-)




Jeg fandt inspiration via
denne blog  Jeg har dog ændret i opskriften, fordi jeg ikke havde det som var noteret der.
Opskriften lyder på ca. 16 muffins :
4 æg
4 dl mandelmel (ca. 30 g/dl)
130 g lurpak
1 dl kokosmælk
1 tsk vaniljepulver
2 tsk bagepulver
1 spsk husk


Så hældte jeg dejen op i 8 forme, fyld formen halvt. Kom 6 blåbær i hver, men synes godt den kan tåle en 8 stykker eller 10 endda.

Rest af dejen kom jeg revet citronskal i fra en halv citron og saften fra en halv også. Så bliver dejen lidt tyndere og tilføjede derfor knap 1 spsk HUSK mere.
Hældte resten af dejen halvt op i formene.

Forvarmet ovn på 175 grader varmluft, i ca. 12-15 min. Alt efter hvordan ens ovn er.  Men mærk på dem og stik evt et spyd ned for at se om dejen hænger fast - skal den nemlig ikke :-) SÅ skal de have mere.
Mine fik 15 min. 


Indhold- grunddejen, pr muffins, uden frosting
Kulhydrat 1,0 g
Protein 4,3 g
Fedt 9,1 g



Frosting.
Der er to typer, en til hver type muffins.

Appelsin- Chokoladefrosting - bruger jeg til citron muffins'ene70 g mørk chokolade - 85%
70 g smør
3 spsk sukrin gold, med mindre man kan lide smagen af stærk chokolade (jeg måtte tage hensyn til Jesper som ikke kan lide så stærk chokolade, ellers havde jeg undladt,. må man smage sig frem til undervejs)
Skal fra en halv appelsin og saften fra en kvart ca. Det kan man ligeledes smage til som passer ens smagsløg.

Smelt chokoladen med smøren, tilsæt resten og smag til.
Stil det i køleskabet og lad det køle godt af og blive stivere, så det ikke bare flyder når du putter det ovenpå.
Jeg rørte lidt i det ind i mellem i køleskabet og stod derinde i ca. 45 min.
Pynt med lidt ekstra revet appelsinskal.

Indhold på frosting pr muffins:
Protein 1,1 g
Kulhydrat 2 g
Fedt 10,7 g

Cheese-Vaniljefrosting - bruger jeg til blåbær muffins'ene
100 gram philadelphia
1 tsk vaniljepulver
3 spsk sukrin
60 g smør
Det hele røres godt sammen og er ret stiv med det samme og kan derfor bruges med det samme.
3 stk blåbær øverst, når frostingen er kommet på.


Til begge frosting, har jeg brugt en plastikpose og derefter glattet ud med fingeren. En flødeskumspose kan helt sikkert bruge og gøres meget flottere.

Indhold på frostingen pr muffins :
Protein 0,8 g
kulhydrat 0,65 g
fedt 8,9 g
Så der er godt med fedt i det frosting :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar